درک افسردگی کاربردی

اختلال افسرده خویی را می‌توان احساس یأس خفیف و مزمن دانست.

بازبینی شده توسط «کاجا پرینا»

نکات کلیدی

  • ممکن است تشخیص «افسردگی کاربردی» یا «افسرده خویی» دشوار باشد.
  • بر خلاف دوره‌های افسردگی اساسی، اختلال افسردگی کاربردی خفیف و مزمن است و دلیل مشخصی ندارد.
  • کارهایی که می‌توان برای رفع افسردگی کاربردی انجام داد، شامل موارد زیر است: بالا بردن سطح خودمراقبتی، بیان خلاق، و درمان دارویی.

تصویری که بیشتر مردم برای کلمه‌ی «افسردگی» می‌پندارند، سایه‌نمایی از آدمی تنها، منزوی، ناامید، و اندوهگین در چشم‌اندازی دلگیر است. شاید از خود بپرسیم «چه بر سر این فرد بیچاره آمده است؟»

البته چنین تصوری همواره صحیح نیست. برخی افراد افسرده هستند که در ظاهر، زندگی پر جنب و جوش و رضایت‌بخشی دارند؛ این افراد رسانه‌های جمعی خود را بررسی می‌کنند، و شما چهره‌های خندان و خانه‌های زیبای این افراد را مشاهده می‌کنید. آن‌ها آنقدر خوب عمل می‌کنند که حتی احتمال افسرده بودن شان به ذهن هیچکس خطور نمی‌کند.

ممکن است تشخیص افسردگی کاربردی، یا افسرده خویی، دشوار باشد. این نوع اختلال، با تصویر کلیشه‌ای از افسردگی فرق دارد. بر خلاف دوره‌های افسردگی اساسی، که شدید، تحلیل برنده، و دارای دوره‌ی زمانی مشخص است، اختلال افسردگی کاربردی خفیف و مزمن است و دلیل مشخصی ندارد.

اصل وجود چنین اختلالی می‌تواند درمانده کننده باشد.

تفاوت غمگینی با افسردگی

غمگینی احساسی است که اغلب از یک رویداد ناگهانی بد سرچشمه می‌گیرد. [برای مثال،] ما بابت از دست دادن چیزی یا کسی، یا دلتنگی برای دوست خود، یا طرد شدن توسط دیگران اندوهگین می‌شویم. به دلیل اینکه غم بر ما حاکم است، گریه یا سوگواری می‌کنیم؛ اجازه می‌دهیم این حس و حال در ما جریان داشته باشد.

چنین غمی می‌تواند تسکین دهنده یا حتی لذت‌بخش باشد. برخی از زیباترین اشعار، ترانه‌ها، و متون ادبی در واقع، غزلیات، قصاید، یا اشعاری حزن‌انگیز اند. این اشعار برایمان تسکین دهنده است، چرا که مای غم‌زده با این آثار هم‌ذات پنداری می‌کنیم و دیگر در غم خود تنها نیستیم.

افسردگی چنین خاصیت تسکین دهندگی را ندارد. بر خلاف غمگینی، اغلب افسردگی واکنشی دفاعی در مقابل احساسات ناخواسته است. ریشه‌ی کلمه‌ی depression (افسردگی) از depress است که به معنای پایین آوردن، انکار کردن، یا سرکوب کردن است. احساسات ناخواسته اغلب دلیل بروز بسیاری از علائم افسردگی است.

افسردگی کاربردی

هرچند افسردگی کاربردی یک اصطلاح تشخیص بالینی نیست، با این حال [وجود آن را نمی‌توان نادیده گرفت. افسردگی کاربردی] ناشی از ورشکستگی یا بروز یک رویداد غم‌انگیز نیست. شما اغلب از درک علت بروز این افسردگی ناتوان هستید.

ممکن است با اینکه با افسردگی کاربردی دسته و پنجه نرم می‌کنید، همچنان سر کار بروید، دوستان را ملاقات کنید و در رویدادهای [مختلف] شرکت کنید. اما احساس سنگینی به ندرت شما را رها می‌کند، هر جا که می‌روید، احساس خستگی می‌کنید. احساس می‌کنید که زیر بار مسئولیت‌های مختلف کمرتان خم شده است. چیز اشتیاق‌آور یا امیدوارکننده‌ای را در آینده‌ی خود نمی‌بینید.

افسردگی کاربردی مثل ابری سیاه بر آسمان صاف و آبی زندگی‌تان سایه افکنده است. این ابر سیاه از جنس تاریکی است، تاریکی که حتی درکی از آن ندارید.

علل افسردگی کاربردی

سه علت شایع افسردگی کاربردی عبارتند از:

ترومای روحی. متأسفانه به بسیاری از تروماهای روحی مربوط به دوران کودکی فرد پرداخته نمی‌شود. افراد مبتلا به افسردگی کاربردی به ندرت وقت داشته اند که به گذشته‌ی خود فکر کنند. آن‌ها [علی‌رغم همه‌ی مشکلات] ادامه می‌دهند و به شدت از یادآوری خاطرات یا رویدادهایی که توجه‌شان را به زخم‌های عاطفی التیام نیافته‌شان جلب کند، خودداری می‌کنند.

افسردگی بین نسلی. گاهی اوقات افسردگی جزوی از DNA یک خانواده است. هنگام بررسی پیشینه‌ی اجتماعی/عاطفی خانواده‌ها، اغلب نسل‌هایی با افسردگی یافت می‌شوند. برای مثال، اغلب ممکن است فرد افسرده بستگانی افسرده داشته باشد که یا با مواد مخدر خوددرمانی کرده‌اند یا اینکه در تمام طول زندگی خود رنج افسردگی را به جان خریده اند.

احساس ناکامی رفع نشده. اغلب افراد مبتلا به افسردگی کاربردی، زندگی ناامیدانه‌ای پیش رو دارند. آن‌ها از تعامل مستقیم با مشکلات عاطفی خود ابا دارند و ترجیح می‌دهند که خود را وقف کار کنند. آن‌ها حس‌های ناکامی، بغض، و دلسردی را در خود تلنبار می‌کنند و چنین احساسات منفی انرژی این افراد را تلف و نابود می‌کند.

سه راهکار برای رفع افسردگی کاربردی

خودمراقبتی. افراد مبتلا به افسردگی کاربردی اغلب در زندگی از خود غافل اند. حتی اگر این افراد وضعیت جسمانی خوبی داشته باشند، با این همه ممکن است به جنبه‌های عاطفی زندگی خود بی‌توجه باشد. گروه‌درمانی می‌تواند در شکستن انزوای عاطفی این افراد مؤثر باشد، چرا که اعضای گروه یاد می‌گیرند که نیازهای خود را در قالب کلمات بیان کنند و [اینچنین] زخم‌های عاطفی خود را التیام بخشند.

بیان خلاق. هنر، موسیقی، و رقص از قوی‌ترین ابزارها برای از بین بردن افسردگی کاربردی است. فعالیتی را انتخاب کنید که احساس شادی ناب را برای‌تان به ارمغان می‌آورد، چیزی را [انتخاب کنید] که دوستش دارید. احتمال دارد با انجام چنین فعالیتی بتوانید شور و انرژی به دام افتاده در تکرار و روزمرگی‌های دنیایی را آزاد کنید.

درمان دارویی. اگر درمان‌های طبیعی مانند تغییر در رژیم غذایی، ورزش، کارهای روزانه، شغل، و غیره را امتحان کرده‌اید ولی همچنان از افسردگی کاربردی رنج می‌برید، شاید نیاز باشد سراغ درمان دارویی بروید. من درمانگر، درمان دارویی را آخرین گزینه می‌دانم. با این همه، اغلب اوقات درمان دارویی می‌تواند دری را بگشاید که همواره بسته به نظر می‌رسید.

ملاقات با خویشتن

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *