اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به معنای باور به خود و اطمینان از توانایی خود در غلبه بر چالش‌های زندگی و موفقیت و هم‌چنین تمایل به اقدام کردن براساس آن است. اعتماد به نفس داشتن مستلزم درک واقع‌بینانه‌ی قابلیت‌های خود و احساس اطمینان به خاطر این باور است.
به نمایش گذاشتن اعتماد به نفس به افراد در کسب اعتبار، ایجاد ذهنیت اولیه قوی، تحمل فشار و رفع چالش‌های فردی و حرفه‌ای کمک می‌کند. اعتماد به نفس جزء خصایص جذاب نیز است، چرا که به اطمینان خاطر دیگران کمک می‌کند.
اعتماد به نفس یک ویژگی ذاتی یا ثابت نیست. بلکه قابلیتی قابل کسب است که می‌توان آن را در طول زمان بهبود داد.
اعتماد به نفس اجتماعی را می‌توان با تمرین در محیط‌های اجتماعی پرورش داد. افراد می‌توانند ساختار و جریان هر مکالمه را قبل از ورود به آن مشاهده کنند و هم‌چنین می‌توانند سوالات یا موضوعات بحث را از قبل آماده کنند.
اضطراب وقتی چیره می‌شود که افراد مملو از خودناباوری هستند، بنابر این قرار گرفتن در موقعیت خاصی که از آن می‌ترسند و خو گرفتن به آن می‌تواند این اطمینان را در آن ها ایجاد کند که اتفاق واقعاً بدی قرار نیست بیفتد. این فعالیت با تمرین آسان‌تر می‌شود.
در خارج از محیط‌های اجتماعی نیز، فرد می‌تواند از طریق دستاوردهای فردی و حرفه‌ای حس اعتماد به نفس کسب کند. تداوم هدف‌گذاری و رسیدن به آن‌ها می‌تواند باور به شایستگی و توانمندی را در فرد تقویت کند.

چگونه می‌توانم به صورت روزانه اعتماد به نفسم را تقویت کنم؟
اعتماد به نفس داشتن یعنی بدانید که می‌توانید از پس هر نوع نتیجه‌ی احساسی که از هر موقعیتی بیرون می‌آید بربیایید. ابتدا بجای طفره رفتن، هر احساسی، از جمله احساسات دشوار، را بپذیرید. این که حرف خودتان را بزنید، خودنکوهی را محدود کنید و سایر راهبردها می‌توانند به ایجاد اعتماد به نفس و قدرت هیجانی کمک کنند.

چگونه در یک حوزه‌ی خاص اعتماد به نفس ایجاد کنم؟
اعتماد به نفس مساله‌ای همه‌جانبه نیست: ممکن است در برخی حوزه‌ها اعتماد به نفس‌تان بالا و در حوزه‌های دیگر پایین باشد. فارغ از زمینه‌‌ی جدیدی که انتخاب می‌کنید، مهارت‌ها و خودکارآمدی‌تان را با مشاهده‌ی رفتار دیگران، تمرین کردن و دریافت مشاوره از کارشناسان پرورش دهید.

چگونه می‌توانم تاب‌آوری ذهنی ایجاد کنم؟
تاب‌آوری ذهنی می‌تواند به شما در غلبه بر موانع و ایجاد اعتماد به نفس کمک کند. هدف‌گذاری کنید، تفکر منفی را به تفکر واقع‌بینانه تغییر دهید، به صورت روزانه خودتان را به چالش بکشید و یاد بگیرید ناملایمت‌ها را تحمل کنید. این نکات و نکات دیگر می‌توانند به شما در ایجاد تدریجی تاب‌آوری ذهنی کمک کنند.

چگونه برای مصاحبه‌ی شغلی اعتماد به نفس کسب کنم؟
وقتی که تحت ارزیابی دیگران قرار می‌گیرید،‌طبیعی است که احساس اضطراب یا عدم اطمینان کنید، به خصوص وقتی که در موقعیت بسیار مهم هستید. انجام دادن تحقیقات قبلی و القای وظیفه‌شناسی، تامل بر خطاهای‌تان با هدف در میان گذاشتن درس‌هایی که از آن‌ها گرفته‌اید، و هم‌چنین گرم بودن، قدردانی و اطمینان به خود، اساس مصاحبه‌ی موفق را تشکیل می‌دهند.

اعتماد به نفس بیش از حد زیاد یا کم
ارزیابی واقع‌بینانه توانایی‌های خود موجب می‌شود که افراد بتوانند تعادلی سالم میان اعتماد به نفس بیش از حد زیاد یا کم ایجاد کنند. اعتماد به نفس بیش از حد پایین می‌تواند مانع از ریسک‌پیری افراد و استفاده از فرصت‌ها در مدرسه، کار یا زندگی اجتماعی آن‌ها شود.
اعتماد به نفس بیش از حد هم می‌تواند به شکل گستاخی، غرور یا خودشیفتگی جلوه کند. بزرگ‌نمایی توانایی‌های خود نیز ممکن است مشکلاتی مثل عدم تمام کردن به موقع پروژه‌ها را رقم بزند.

تفاوت میان اعتماد به نفس و خودشیفتگی چیست؟
خودشیفتگی می‌تواند ناشی از تزلزل و مکانیزم‌های دفاعی باشد، در حالی که اعتماد به نفس از خودآگاهی و توانایی تحمل و تامل بر ابهامات خود نشات می‌گیرد. اعتماد به نفس احساس شخصی توانمندی و شایستگی را القا می‌کند،‌ در حالی که خودشیفتگی شامل احساس برتری به دیگران می‌شود.

چرا جذب خودشیفته‌ها می‌شویم؟
مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده است نشان می‌دهد که مردم افراد با خودشیفتگی بالاتر را بیشتر از افراد با خودشیفتگی پایین‌تر دوست دارند. شاید علت آن این باشد که مردم میزان عزت‌نفس خودشیفته‌ها را بیش از حد واقعی برآورد می‌کنند. شاید کلید جذبه‌ی خودشیفته‌ها، تلقی احساس اعتماد به نفس قوی باشد که باعث اطمینان خاطر دیگران می‌شود.

دلایل اعتماد به نفس پایین احتمالی در افراد چیست؟
برخی از عواملی که میزان اعتماد به نفس فرد را تعیین می‌کنند شامل ژنتیک، خلق، پیش‌زمینه‌ی فرهنگی و تجارب دوران کودکی، مثل سبک تربیتی یا ترومای قبلی، می‌شود. اگرچه این عوامل عموماً خارج از کنترل ما هستند، هم‌چنان راه‌هایی برای کسب اعتماد به نفس در طول زندگی‌مان وجود دارد.

اعتماد به نفس پایین چه پیامدهایی دارد؟
اعتماد به نفس پایین می‌تواند موجب اجتناب افراد از فرصت‌های جدید (مثل تغییر شغل یا رابطه‌ی عاشقانه‌ی جدید) به خاطر ترس از شکست یا خجالت شود. تامل بر این که کدام فرصت‌ها عملیاتی هستند و بررسی طیف نتایج ممکن می‌تواند این اطمینان را حاصل کند که اعتماد به نفس پایین مانع از موفقیت افراد نمی‌شود.

چگونه کودکانی با اعتماد به نفس تربیت کنید؟
کودکان، و به ویژه نوجوانان، ممکن است با عدم اعتماد به نفس و خودناباوری در محیط علمی، دوستی‌ها و روابط عاشقانه دست و پنجه نرم کنند. ولی والدین می‌توانند در ارائه‌ی ابزارهای موردنیاز برای تقویت اعتماد به نفس به فرزندان‌شان نقش ایفا کنند.

چگونه فرزندانی با اعتماد به نفس تربیت کنید؟
برخی از والدین به طور طبیعی وسوسه می‌شوند که در حل تمامی مشکلات فرزاندان‌شان به آن‌ها کمک کنند، ولی دست نگه داشتن و حل مشکلات به دست خود کودکان می‌تواند باعث پرورش مهارت‌های کارکرد اجرایی در فرزندان، آموزش انگیزه و القای حس خودعاملیتی و اعتماد به نفس قوی شود.

چگونه نوجوانی با اعتماد به نفس تربیت کنید؟
والدین می‌توانند برای تزریق اعتماد به نفس، از اهداف نوجوانان حمایت کنند، با اشتباهات در قالب تجارب یادگیری و با شکست در قالب نشانه‌ی تلاش برخورد کنند، تلاش و پشتکار را تشویق کنند و از خالی کردن نگرانی‌های خود بر سر فرزندان‌شان خودداری کنند. این کارها و سایر واکنش‌ها می‌توانند به خودباوری نوجوانان کمک کنند.

چگونه دختری با اعتماد به نفس تربیت کنید؟
احساسات دخترتان را بپذیرید، در آن تامل و به آن اعتماد کنید. با تاکید بر احساسات او و اعتماد به آن‌ها، او یاد می‌گیرد که همین کار را انجام دهد. اگر او به احساس خود اعتماد کند، به شخصیت خود نیز اعتماد خواهد داشت. این کار به طور ایده‌آل باعث می‌شود که او بجای برون‌ریزی یا کنش‌نمایی، احساسات خود را بر زبان بیاورد و برای رفع چالش‌ها تلاش کند.

چگونه پسری با اعتماد به نفس تربیت کنید؟
کلیشه‌های اجتماعی هم‌چنان سرسختی، قوی و صبور بودن را برای پسرها لازم می‌دانند. ولی سرکوب احساسات و آسیب‌پذیری می‌تواند مضر باشد. تایید احساسات پسران، یاد دادن تخلیه خشم از طریق کانال‌های سالم و تشویق آن‌ها به درخواست کمک در صورت لزوم، می‌تواند پسران را در مسیر اعتماد به نفس و موفقیت قرار دهد.

ملاقات با خویشتن

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *